Welkom op de weblog van Johan en Wilanda. Op deze weblog houden wij onze belevenissen Downunder bij.

zaterdag 31 maart 2012

Maart 2012

In de 1e week van maart zijn we druk bezig geweest om Oceanside Village over te dragen aan de nieuwe eigenaren Tara en Willie. Met name de warmte viel ze nogal tegen de eerste dagen (warmer dan verwacht en gewend aan airco) en ze werden tevens verwelkomt door een hele horde vliegen waar we normaal eigenlijk geen last van hebben. Daarnaast is het natuurlijk veel informatie die ze moeten verwerken. Op de 1e dag werd Willie al aangehouden door de politie toen hij zijn zoontje naar school bracht. Deze zat niet in een vereist kinderzitje en dat is normaal een boete van $500 (400 Euro!) maar hij bracht het er deze keer af met een waarschuwing. Verder verliep de overdracht naar wens, de nieuwe eigenaren wilden van alles tegenlijk gaan reorganiseren maar we hebben ze een beetje afgeremd in hun ambities om zodoende eerst alles in de vingers te krijgen. Het lijkt wel simpel maar er komt heel wat bij kijken om het goed te organiseren. Voor ons was het ook wel wennen natuurlijk. Geen telefoontjes meer, geen boekingen en geen email. Wat een rust in een keer. We hebben onze tijd dus maar opgevuld met bridgen en bowlen en natuurlijk het in ontvangst nemen van de sleutels van het huis en de laatste voorbereidingen voor alle aanpassingen die we willen laten doen. Het 1e weekend van maart hadden we de begrafenis van Netta, onze buurvrouw van iets verderop van 90 jaar die ook bridge speelde en een van de vaste bezoeksters was van de handwerkclub. Na de begrafenis was er een “wake” in de oude pub waar je wat kon drinken en wat hapjes om het leven van Netta te vieren met de familie. Dit is vrij gebruikelijk hier. Toen we een paar uur later, na het bowlen daar wat gingen eten was men nog steeds aan het vieren!
Dinsdag 13 maart vertrokken we vanuit Denham naar Perth waar we “even” wat dingen wilde regelen met o.a. de bank en Telstra i.v.m. mobiel internet. Dit viel niet mee dus hebben we de bankzaken uiteindelijk maar zelf geregeld via internet en Telstra later in Melbourne. Op de 15e vertrokken we weer naar Melbourne waar we in het weekend de GP F1 hebben bezocht. Nog nooit zoveel activiteiten om de F1 heen gezien. Complete kermisattracties en veel entertainment om iedereen bezig te houden. Een heuse vliegshow van de ons bekende RAAF piloten en een show van een straaljager! Daarnaast heel veel drank en eetgelegenheden.  Het weer was goed op zaterdag en zondag, veel beter dan de plensbuien die er op vrijdag waren want toen zag het er niet goed uit voor de race maar dit viel gelukkig mee.De race zelf was niet echt spectaculair en wat we erg irritant vonden dat bijna iedereen daar met smartphones en ipads zat om te bellen en facebooken, je komt toch voor de race zouden we zeggen?? Het vervoer van en naar het circuit was supergoed geregeld, gratis trams vanuit de stad naar het circuit. Nou ja je moet natuurlijk iets om ruim 100.000 bezoekers op de plek van bestemming te krijgen.
Vanaf deze week hadden we nog geen vaste planning voor de komende weken. We hebben dus afgespeurd naar mogelijkheden zoals house-sitting of car-relocation. Bij house-sitting pas je op een huis en vaak huisdieren of soms grasmaaien in ruil voor gratis wonen. We hebben wel leuke avertenties gezien! Wat te denken van “elke dag minstens een uur tegen een ezel praten”. Iets passends hebben we niet echt kunnen vinden voornamelijk omdat we geen auto tot onze beschikking hadden en de meeste van deze adressen afgelegen liggen. Om die reden hebben we ons maar verder georienteerd op relocatie auto’s. Donderdag 22 maart konden we onze 1e relocation car ophalen. Deze moest van Melbourne naar Sydney worden gebracht. De auto en verzekering zijn gratis, de brandstof voor onze rekening (zit er soms ook bij in) en zo heb je redelijk goedkoop vervoer van A naar B.  Deze service wordt voornamelijk door verhuurmaatschapijen gebruikt om hun gehuurde auto’s goedkoop op de plaats van bestemming te krijgen. Voornamelijk dus! Onze “limousine” was echter een uitzondering op de regel! Een Toyota Corolla uit 1994, zonder airco en vol butsen moesten we ophalen. Nou ja, echt warm was het niet meer en de rest och ja, na 2 dagen weer inleveren toch? En nu we na al die  4WD auto’s niet meer gewend waren aan lage auto’s, was het af en toe wel lachen om uit de auto te komen. Vooral als je bij aankomst direct strak “ingeparkeerd” wordt door andere auto’s. Veel mensen zijn grote dan wel heel erg ruime parkeervakken gewend. En als het dan een keer een wat smaller vak is dan hebben velen er geen idee van hoe in te parkeren... Het is geen wonder dat de auto’s met automatische inparkeerstand steeds populairder worden en zeker in de steden. De Corolla is zaterdagmorgen weer ingeleverd en toen zijn we op het vliegtuig gestapt naar Surfers Paradise (zijn we vorig jaar ook een paar dagen geweest)  waar we een paar weken blijven totdat de Camper klaar is, dit is namelijk vlakbij de Camper bouwer en zo kunnen we eens een keer gaan kijken. Woensdag en donderdag hadden we een auto gehuurd dus op weg naar de camper! De truck was al in kleur gespoten en “het huis” was klaar om op de truck gelift te worden maar er stond nog een caravan in de weg die opgeleverd moest worden. Dit wordt dus volgende week. We hebben inmiddels wel de stof voor de bekleding uitgezocht en de laatste wijzigingen doorgesproken. Als het huis op de truck staat hopen we nog een kijkje te kunnen gaan nemen terwijl zij dan aan de slag kunnen voor de afwerking en het monteren van de watertanks en extra brandstoftank. Inmiddels hebben wij ons gericht op het inrichten van de camper. We hebben natuurlijk zaken nodig als potten, pannen, borden maar ook ,kussens en uiteraard een bbq. Donderdag hadden we al een bbq gezien op een paar plaatsen en toen we donderdagavond tv zaten te kijken kwam er een reclamespotje voorbij van een van de winkels waar we die dag geweest waren. En wat denk je, bbq $80 afgeprijsd! Dit was rond 20.15u en omdat het koopavond was, was de winkel open tot 21.00 en we hadden de huurauto nog tot onze beschikking! Snel op internet adres opzoeken (we hadden zoveel adressen gehad) en proberen om op tijd de winkel te vinden. Toen we triomfantelijk om 20.50 de winkel binnestapten werden we vriendelijk meegedeeld dat we nog 10 minuten hadden. Ze keken redelijk verbaasd toen we nog geen 2 minuten met een bbq in ons handen voor de kassa stonden! We blijven Nederlanders he!


De sleutels van het huis gekregen

de "relocation car"

Het "home"

De truck!

Geen opmerkingen: